Besluitenlijst 6 mei 2025
Tijd: 9:30 - 12:00 uur
Voorzitter: Jan Kottelenberg
Aanwezigen: Nicolien de de Geus - de Bruijn, Marien Klein, Jan Kottelenberg, Herma van van Dijkhuizen, Stefan van van Someren en Nees van van Wolfswinkel
Afwezig: Annelie Springer
Aanpak Zorgfraude
Een districtelijk projectleider aanpak zorgfraude op de schaal van de Veiligheidsregio en de gemeente Mook en Middelaar heeft onderzoek gedaan om ‘de basis op orde’ te krijgen. De aanbevelingen uit dit onderzoek zijn verwoord in het bijgaande rapport met als titel ‘de basis op orde: maatregelen in het kader van aanpak zorgfraude’. De voorgestelde maatregelen om de basis op orde te krijgen willen we met de deelnemende gemeenten in de komende periode gefaseerd invoeren. Met de invoering van deze maatregelen willen we een regionaal ‘blok’ vormen om zorgaanbieders te weren die het niet zo nauw nemen met de regels.
Besluit:
1. Het college besluit over te gaan tot implementatie van de voorgestelde maatregelen verwoord in het onderzoeksrapport ‘de basis op orde, maatregelen in het kader van de aanpak zorgfraude’.
2. Het college besluit een districtelijk projectleider ‘implementatie maatregelen aanpak zorgfraude’ aan te stellen voor de implementatie van de voorgestelde maatregelen uit het voornoemde onderzoeksrapport en deze (rechtspositioneel) onder te brengen bij Werkorganisatie Druten Wijchen.
3. Het college besluit in te stemmen met een bedrag van € 65.000 volgens bijgevoegde verdeelsleutel als regionale bijdrage in de kosten van voornoemde projectleider[1], en de dekking van de geraamde kosten van € 2.800 voor onze gemeente mee te nemen in de eerste bestuursrapportage.
4. Het college besluit de raadsinformatiebrief vast te stellen.
[1] Indien niet alle 15 gemeenten deelnemen aan de implementatie is er minder budget beschikbaar en zal dit van invloed zijn op duur van de opdracht van de districtelijk projectleider.