Subsidie tegemoetkoming kosten voor AED's

Subsidie tegemoetkoming kosten voor AED's

Wilt u een Automatische Externe Defibrillator (AED) plaatsen of een bestaande AED beter toegankelijk maken voor de buurt? Dan kunt u bij de gemeente Neder-Betuwe een tegemoetkoming in de kosten aanvragen.

Waarom deze regeling?

Bij een hartstilstand telt elke seconde. Met voldoende AED’s die goed bereikbaar zijn, vergroten we samen de overlevingskansen van inwoners. De gemeente ondersteunt daarom inwoners, verenigingen en stichtingen die zich inzetten voor een hartveiliger Neder-Betuwe.

Voor wie?

De regeling is bedoeld voor:

  • Stichtingen, verenigingen, dorpshuizen of midden- en kleinbedrijven;
  • Particulieren die een AED op eigen terrein plaatsen en beschikbaar stellen aan de buurt;

Wat wordt vergoed?

U kunt een tegemoetkoming aanvragen voor:

  • de aanschaf van een nieuwe AED;
  • of een buitenkast om een bestaande AED openbaar toegankelijk te maken.

Let op: het gaat om een gedeeltelijke vergoeding. U moet ook zelf (of met partners) bijdragen aan de kosten.

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen:

  • Is de AED bij voorkeur 24/7 openbaar toegankelijk;
  • Wordt de AED geplaatst op een plek waar nog geen andere AED binnen 500 meter aanwezig is (raadpleeg hiervoor de dekkingskaart);
  • Moet de AED binnen één maand worden aangemeld bij www.hartslagnu.nl;
  • Staat de AED op eigen terrein en bent u zelf verantwoordelijk voor plaatsing, onderhoud en vervanging van onderdelen;
  • Moet de AED na gebruik snel weer inzetbaar zijn;
  • Zijn er voldoende mensen in de buurt die de AED kunnen bedienen (burgerhulpverleners);
  • Is het subsidiebedrag onderdeel van een bredere financiering.

De aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. Als het beschikbare budget is uitgeput, worden aanvragen helaas niet meer in behandeling genomen.

Hoeveel subsidie kunt u krijgen?

  • U ontvangt maximaal 50% van de kosten, met een plafond van €750 per locatie (inclusief buitenkast).
  • Per locatie wordt één keer per vijf jaar een tegemoetkoming verstrekt.
  • Het totale beschikbare budget is €7.500.
  • De regeling is voor 6 maanden maar als het beschikbare budget voortijdig is uitgeput is worden er geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen.

Aanvragen: snel en digitaal

U vraagt de tegemoetkoming aan via ons digitale formulier:

Zorg dat u de volgende gegevens en documenten bij de hand heeft:

  • Uw contactgegevens;
  • De exacte locatie van de AED (adres en/of coördinaten);
  • Een korte motivatie;
  • Een offerte van de AED of buitenkast;
  • Een situatieschets of kaartje van de locatie;
  • Inzicht in de bereikbaarheid van de AED én hoe u het resterende bedrag financiert.

Binnen acht weken na aanvraag ontvangt u bericht.

Meer informatie

De juridische grondslag en volledige regeling vindt u in de Nadere regel AED-tegemoetkoming Neder-Betuwe.

Vragen?

Mail ons via subsidiessocialepijler@nederbetuwe.nl of bel met de gemeente via 14 0488. Voor meer informatie over AED’s en burgerhulpverleners kunt u ook kijken op www.hartslagnu.nl.