Dat gemeente Neder-Betuwe het centrum is van de laanboomteelt in Europa is algemeen bekend. Minder bekend is het wellicht hóe al die geteelde bomen en heesters bij de klant komen. In Neder-Betuwe is een vervoerder gevestigd voor dit specifieke transport.
Voor een inkijk in de logistiek van ‘groen vervoer’ bezochten burgemeester en wethouders tijdens hun maandelijkse werkbezoek aan een onderneming deze keer Hendriks Green Logistics in Opheusden. Oprichters en eigenaren Henk en Marianne Hendriks ontvingen hen.
25-jarig bestaan
Deze zomer vierde het bedrijf het 25-jarig bestaan. Eenvoudig begonnen met één vrachtwagencombinatie vanuit Achterberg en een klein aantal ritten in opdracht voor andere transporteurs. Het bedrijf groeide uit naar het logistieke centrum dat het nu is. Met 18 eigen vrachtwagens en ongeveer 30 medewerkers, gevestigd op het Tree Valley Business Center in Opheusden. Een ideale plek want centraal in Nederland en direct langs de A15. Maar wat nog steeds hetzelfde is als 25 jaar geleden: een familiebedrijf met persoonlijke aandacht voor zowel de klant als het personeel.
De kunst van zorgvuldig laden
Hendriks Green Logistics haalt in opdracht van kwekers door heel Nederland de groene teelt op: bomen, heesters, met een kluit in jute gehuld of in een pot. Afhankelijk van de hoeveelheid rijdt de vrachtwagen óf direct door naar de afnemer óf worden ladingen centraal verzameld in Opheusden tot één transport. Kwekers kunnen hun producten ook zelf afleveren in Opheusden zodat die op tijd nog meegaan.
Efficiënt én zorgvuldig beladen van een vrachtwagen is een kunst op zich met het levende plantmateriaal. De planning is cruciaal in deze branche waar vooruitkijken doorgaans maar 3 à 4 dagen kan omdat de aanvoer van producten elke werkdag doorgaat.
Vele veranderingen
Henk Hendriks noemt de vele veranderingen in de afgelopen 25 jaar. “Waar voorheen veel kwekers zelf hun producten vervoerden naar de klant is dit nu veelal uitbesteed aan gespecialiseerde transportbedrijven zoals de onze. Ook de opkomst van internet veranderde veel voor de afzetmarkt. Via de computer bestellen klanten in heel Europa op eenvoudige wijze bij Nederlandse kwekers hun producten. Wij zorgen er samen met de kwekers voor dat die gekochte producten zo snel mogelijk op de plaats van bestemming komen.”
Die afnemers zijn bijvoorbeeld andere kwekers, particulieren, hoveniers of tuincentra. Vooral richting Duitsland verzorgt het bedrijf veel transporten. Een derde verandering die Hendriks noemt is de opkomst van de pottenteelt waardoor de kwekers het hele jaar door handel hebben. Henk Hendriks: “En wij dus het transport.”
Drukke seizoen begonnen
Het college zag tijdens het bezoek drukke bezigheden in en buiten de hal; het drukke seizoen voor de sector is begonnen. Veel bomen worden nu, in de rustfase, verplaatst. Bij de laadperrons reden de vrachtwagens af en aan voor het in- en uitladen van plantmateriaal. Op het buitenterrein wachtten de grotere bomen met hun kluitdiameter van tot soms wel 1,20m en een lengte van 8m voor het moment van zorgvuldig transport. Met veel indrukken en nieuwe inzichten sloot het college de middag af.