Identiteitskaart (Nederlandse Identiteitskaart)

Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen als de politie of een andere gezagsdrager daarom vraagt. Het aanvragen én ophalen van een identiteitskaart doet u zelf. Voor het aanvragen maakt u een afspraak. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteiskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Heeft u de identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag voor 14.00 uur. U kunt de identiteitskaart dan meestal de volgende werkdag ophalen.

Let op: Als ouder kunt u niet namens uw kind(eren) een identiteitskaart aanvragen. U neemt uw kind(eren) mee naar het gemeentehuis.

De identiteitskaart is 10 jaar geldig. Dit geldt alleen voor personen van 18 jaar en ouder. Voor personen onder de 18 jaar is het document 5 jaar geldig

Behalve met een identiteitskaart (ID-kaart) kunt u zich legitimeren met een paspoort, een rijbewijs en een vreemdelingendocument. De Nederlandse identiteitskaart heeft het formaat van een creditcard en past dus eenvoudig in uw portemonnee.

Accordion item is ingeklapt
  • Uw huidige documenten. Heeft u een identiteitskaart én een paspoort ? Neem deze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn.
  • Uw huidige document(en) vermist of gestolen? Meld dan hier uw vermissing met uw DigiD of tijdens uw afspraak.
  • Een pasfoto. Let op de eisen.
  • Geld of pinpas

Bent u onlangs genaturaliseerd, breng dan ook uw vreemdelingendocument en het Koninklijk Besluit (KB) mee. Alle reisdocumenten waarover u beschikt, ook eventuele buitenlandse paspoorten indien u over meer nationaliteiten beschikt. Het oude (verlopen) Nederlandse reisdocument wordt ingenomen. Dit geldt ook voor een verlopen (Europese) identiteitskaart. Nog geldige documenten dient u alleen te tonen.

Net als een paspoort is en blijft een identiteitskaart eigendom van de staat. Daarom mag u geen (Nederlandse of Europese) identiteitskaart weggooien of vernietigen als de geldigheidsduur is verlopen. U moet hem namelijk inleveren als u een nieuw reisdocument aanvraagt, of dat nu een identiteitskaart is of een paspoort.

Accordion item is ingeklapt
  • Je vraagt je identiteitskaart zelf aan. Eén van je ouders of verzorgers mag wel meekomen. Ben je 12 jaar of ouder? Dan hoeft er geen ouder of verzorger met je mee te komen.
  • Je huidige documenten. Heb je een paspoort én een identiteitskaart? Neem deze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn.
  • Je huidige document(en) vermist of gestolen? Laat je ouders dit dan hier met DigiD melden of meld dit tijdens je afspraak.
  • Een pasfoto. Let op de eisen.
  • De ouder(s) of degenen die het gezag hebben kunnen van te voren met DigiD de toestemming regelen. Dit moet voor de aanvraag van het reisdocument geregeld zijn.
  • Geld of pinpas.

Accordion item is ingeklapt

Is uw huidige reisdocument vermist of gestolen? Dan kun u hier uw vermissing melden met uw DigiD. U kunt dit ook tijdens de afspraak voor de aanvraag van uw nieuwe reisdocument doen. Voor het maken van een afspraak klikt u hier.

U hoeft niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen. 

Nadat uw vermissing is geregistreerd, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee. Met deze documenten kan indien van toepassing uw identiteit worden vastgesteld.

Als u niet direct een nieuw document aanvraagt, is het toch verstandig om een verklaring van vermissing bij de gemeente af te leggen. De overheid registreert dan het documentnummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude. U kunt uw vermissing digitaal doorgeven (met uw DigiD).

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht dat document in te leveren bij uw gemeente.

Accordion item is ingeklapt
  • in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit;
  • persoonlijk aanvragen en afhalen (ook minderjarigen)

Accordion item is ingeklapt

5 werkdagen; bij vermissing langer.

Accordion item is ingeklapt

U kunt gebruik maken van een spoedprocedure. De wachttijd is dan aanzienlijk korter, maar tenminste een werkdag (mits voor 12.00 uur aangevraagd). Houdt u rekening met extra kosten.

Accordion item is ingeklapt
  • Identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar) € 37,95
  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar) € 70,35
  • Spoedleges: € 53,00

Accordion item is ingeklapt

Uw nieuwe paspoort of Nederlandse identiteitskaart heeft een chip. In deze chip staan gegevens zoals uw naam, foto, burgerservicenummer en de datum waarop het document verloopt. Met een chip zijn deze reisdocumenten nog moeilijker te vervalsen. Ook is het dan bijna onmogelijk dat iemand anders gebruik maakt van uw paspoort of identiteitskaart. U kunt de chip niet zien.

De informatie op de chip kunt u wel bekijken via een apparaat. Deze apparaten zijn geplaatst in alle Nederlandse gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Uw huidige paspoort of identiteitskaart zonder chip blijft gewoon geldig tot de datum waarop het document verloopt.

Accordion item is ingeklapt

Reizen met kinderen

Hebt u een andere achternaam dan uw kinderen? Dan kan dit problemen geven bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U hebt dan een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent; of het ouderlijk gezag heeft.

Meer informatie vindt u op:

Als u toestemming nodig heeft voor het reizen met een minderjarige, kunt u het toestemmingsformulier reizen met minderjarige invullen.

Reis-gerelateerde ziekten

Informatie over reis-gerelateerde ziekten vindt u op de website van GGD reisvaccinaties

Bestemmingen

Met de Nederlandse identiteitskaart kunt u reizen naar de volgende landen: Andorra, Albanië, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Noord-Macedonië, Malta, Monaco, Montenegro, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

In al deze landen kunt u natuurlijk ook met een paspoort terecht. Wie op een Nederlandse (of een nog geldige Europese) identiteitskaart naar Slowakije wil reizen doet er verstandig aan eerst contact op te nemen met de diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van Slowakije in Nederland.

Paspoort nodig bij reizen naar het VK vanaf 1 oktober 2021

Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het VK worden gereisd. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig. Burgers die onder het Terugtrekkingsakkoord vallen (dat zijn burgers die op of voor 31 december 2020 in het VK wonen) kunnen tot en met eind 2025 gebruikmaken van hun ID-kaart. Mogelijk hebben deze burgers een bewijs nodig dat zij onder het Terugtrekkingsakkoord vallen. De landen die onder het VK vallen zijn: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Het is wenselijk dat burgers bij het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart worden gewezen op het feit dat hiermee niet meer naar het VK kan worden gereisd. Lees hier meer informatie: Kan ik met een ID-kaart naar het VK reizen? Of heb ik een paspoort nodig? | Rijksoverheid.nl

Accordion item is ingeklapt

Bent u door lichamelijke of geestelijke beperking niet in staat om uw reisdocument persoonlijk aan te vragen, dan kan een medewerker van onze gemeente naar u toe komen om uw aanvraag in behandeling te nemen. Hiervoor kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Gemeentewinkel, tel. 14 0488.

Accordion item is ingeklapt

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Gemeentewinkel via 14 0488 of info@nederbetuwe.nl.