Voorwaarden voor bestellen en afhalen detailhandel (Click and collect)

Per 10 februari 2021 is een click-en-collectsysteem toegestaan in de niet-essentiële detailhandel.

Met ‘click en collect’ bestellen klanten producten op voorhand en halen deze af: 

  • minimaal 4 uur later
  • op afspraak
  • binnen een vooraf afgesproken tijdslot (van maximaal 1 uur)
  • bij een afhaalpunt bij de ingang van de winkel.

Dit betekent dat de klanten de winkel niet mogen betreden. Het is niet toegestaan dat de winkel van binnen naar buiten verplaatst. Uitgangspunt is dat er geen fysiek contact tussen klant en winkelpersoneel en tussen klanten onderling plaats vindt.

Betaling

De klant betaalt de goederen bij voorkeur online, maar kan dat ook doen bij het afhalen van de goederen. In dat geval rekent de klant bij voorkeur contactloos af.

LET OP! Nieuwe voorwaarden

•    De nieuwe voorwaarden gelden ook voor doe-het-zelf-artikelen (bouwmarkten) en overige locaties met een winkelfunctie, zoals een kapperszaak. 
•    Retourneren is niet toegestaan (om funshoppen te beperken). Dit geldt ook voor groothandels en bouwmarkten. 
•    Als er sprake is van samenloop (reparatie/onderhoud én afhalen bij de winkel) dan mogen klanten de winkel wel betreden voor reparatie/onderhoud/ pakketservice, maar niet voor de verkoop van de winkelproducten. Het advies is hierbij om dan zoveel mogelijk aan de deur te regelen.

Kijkt u voor de meest actuele informatie en de volledige richtlijnen altijd op Rijksoverheid.nl. 

Definitie nog een keer van 'click en collect'

Winkels en locaties met een winkelfunctie zijn voor publiek opengesteld, uitsluitend voor het ophalen van vooraf bestelde of gereserveerde artikelen in een vooraf afgesproken tijdvak en waarbij het publiek de winkel niet betreedt.