Mooie toekomst voor Zakaria (17)

Dankzij hulp van leerplichtambtenaar en wijkteam.

Zakaria (17): “Door de hulp heb ik een positievere gedachte over de toekomst

Mooie toekomst door hulp van de leerplichtambtenaar en het wijkteam

Donderdag 15 maart 2018 is het de landelijke ‘Dag van de Leerplicht’. Dan laten we zien hoe de leerplichtambtenaar er samen met anderen voor zorgt dat zoveel mogelijk jongeren hun plek en hun weg vinden in het onderwijs. Aan het woord is Zakaria. Hij zit op RSG Lingecollege. Hij kreeg in 2014 te maken met de leerplichtambtenaar omdat hij vaak te laat op school kwam. Ook was hij vaak afwezig. Hij vertelt zijn verhaal:

“Mijn thuissituatie was niet zo goed. Ik woon samen met mijn moeder en wij konden niet goed communiceren met elkaar. We maakten veel ruzie. Ik stond vaak te laat op waardoor ik te laat op school kwam. In 2014 is via de leerplichtambtenaar het wijkteam ingeschakeld. Het wijkteam heeft mij veel geholpen. Vooral met mijn ochtendroutine, mijn thuissituatie en hoe ik met mensen moest omgaan. Elke week had ik een gesprek bij mij thuis, dan praatten we samen met mijn moeder erbij. Ook kwam hij op school om met mij te praten en ook hebben we meerdere gesprekken met de leerplichtambtenaar gehad. In het begin vond ik het raar dat ik met andere mensen moest gaan praten. Maar ik heb er heel veel aan gehad.

Nu gaat het fantastisch! De relatie met mijn moeder is verbeterd. Ik kan me beter concentreren en ik ga met plezier naar school. Ook heb ik een bijbaan bij Albert Heijn, waar ik het ook echt naar mijn zin heb. Ik heb nu ook veel meer vrienden dan vroeger. School is leuk! Door de hulp die ik heb gekregen heb ik toch een positievere gedachte over de toekomst en wil ik ook echt verder gaan leren. Ik wil mijn ICT-diploma halen en daar iets mee gaan doen. Ik heb een toets gemaakt om te kijken of ik naar het ROC kan. Ik hoop van wel.”

Leerplicht

Onderwijs is belangrijk, omdat kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen en kunnen bouwen aan een goede toekomst. Kinderen en jongeren moeten daarom vanaf hun 5e tot en met het hun 16e naar school. Vanaf 16 jaar is er een ‘kwalificatieplicht’. Dat betekent dat alle jongeren tot hun 18e jaar onderwijs moeten volgen, tenzij ze een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of MBO2-diploma. Dit biedt jongeren een betere kans op de arbeidsmarkt en het helpt makkelijker een baan te vinden.

Jongeren zonder startkwalificatie worden na hun 18e niet zomaar losgelaten. Zij worden dan overgedragen aan het Regionale Meld- en Coördinatiepunt (RMC).  De trajectbegeleider van het RMC bekijkt met de jongere wat de mogelijkheden zijn. Ook als er problemen zijn kan de trajectbegeleider helpen. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar hulpverlening. Deze jongeren worden gevolgd tot ze 23 jaar zijn en alsnog hun startkwalificatie halen. Het uiteindelijke doel is dat de jongere een opleiding en/of werkplek vindt.

Zakaria aan het werk op de broodafdeling bij Albert Heijn

 Zakaria (17) heeft het prima naar zijn zin bij Albert Heijn. Hij is positief over de toekomst.