Met www.nederbetuwe.nl voortaan gemakkelijk en veilig zaken direct regelen

Verdere verbetering dienstverlening

Onze website is vernieuwd. Bezoekers kunnen sneller, makkelijker en veilig de juiste informatie vinden. Inwoners kunnen een verhuizing, geboorte of huwelijk of een afspraak met de Gemeentewinkel online, 24/7, doorgeven.

Uitgangspunt voor de gemeente Neder-Betuwe is de online dienstverlening aan burgers en bedrijven verder te verbeteren. Het is immers een wens van de inwoner om niet naar het gemeentehuis te hoeven als dat niet echt noodzakelijk is.

Uiteraard houdt Neder-Betuwe ook rekening met mensen die minder digivaardig zijn of niet over een computer kunnen beschikken. Naast het digitale kanaal is de gemeente natuurlijk ook telefonisch bereikbaar via 14 0488.

Nieuwe website met heldere vormgeving en begrijpelijke taal

De meest gezochte onderwerpen zijn te vinden in zes blokken onder ‘Direct regelen’ op de homepage. De meeste websitebezoekers komen maar voor een beperkt aantal taken (zogeheten ‘toptaken’) of vragen op onze site zoals het doorgeven van een verhuizing, geboorte, huwelijk, een melding openbare ruimte of het aanvragen van een paspoort. Of men zoekt informatie over een raadsvergadering, een uitkering, wonen en zorg.

Burgemeester Jan Kottelenberg is blij met de vernieuwde site: “De dienstverlening staat voorop. Wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden en vaak vragen, is in één oogopslag te vinden op de homepage. De website is niet alleen maar een nieuwe site, het kenmerkt een kanteling in de manier waarop we met informatie omgaan. Vragen en behoeftes van de bezoeker staan steeds meer centraal.”

Balie Gemeentewinkel Neder-Betuwe

Vanaf 1 oktober: alleen nog op afspraak

Inwoners kunnen vanaf 1 oktober niet meer ‘zomaar’ binnenlopen voor het aanvragen van bijvoorbeeld een reisdocument, een identiteitsbewijs, een uittreksel of het doorgeven van een verhuizing of geboorte. Eerst maken ze zelf een afspraak via de nieuwe site om zaken te regelen bij de gemeente. Daardoor kan de gemeente zich beter voorbereiden op de afspraak. Door alleen op afspraak te werken, hoeven bezoekers niet meer te wachten. De afgelopen 7 jaar heeft de gemeente de nodige ervaring opgedaan met het werken op afspraak.

Groeimodel digitale dienstverlening

Het aantal contacten dat verloopt via digitale dienstverlening groeit ten opzichte van de traditionele dienstverlening aan de balie en telefoon. Digitale dienstverlening is in de visie van de gemeente Neder-Betuwe meer dan alleen online een aanvraag indienen die vervolgens wordt afgehandeld. Het betekent automatisch afhandelen waar mogelijk en koppelen van andere relevante processen.

Aansluiting Mijn Overheid en de Berichtenbox

Geleidelijk aan wordt het mogelijk om steeds meer producten digitaal aan te vragen. Ook heeft de gemeente Neder-Betuwe een aansluiting gerealiseerd met Mijn Overheid en de Berichtenbox.

In sommige gevallen is het nog wel nodig om langs te komen om een akte te ondertekenen, omdat dit wettelijk verplicht is.

De gemeente streeft naar een hoge klanttevredenheid. Het maakt daarbij niet uit via welke ingang – website, balie, telefonie, online, sociale media - de inwoner of ondernemer contact legt, de service is gelijk: klantvriendelijk, deskundig en snel.

 

Uitgelicht